Βιβλία

Exploring Art for Perspective Transformation

ISBN: 978-90-04-45512-2
Σελίδες: 208
Ημερομηνία έκδοσης: 12/05/2021

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Στο Πρώτο Μέρος του βιβλίου διερευνώνται και συσχετίζονται μεταξύ τους θεωρητικές προσεγγίσεις (Αριστοτέλης, Dewey, Freire, Gramsci, Greene, Κριτική Παιδαγωγική, Μουσειοπαιδαγωγική, Παιδαγωγική Σχολή του Harvard, Σχολή της Φραγκφούρτης). Στο Δεύτερο Μέρος παρουσιάζονται αναλυτικά οι αρχές και τα στάδια της μεθόδου «Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία» που ανέπτυξα, μαζί με πολλά παραδείγματα εφαρμογής. Παρουσιάζεται ακόμα ο ιδιαίτερος τρόπος με τον οποίο αξιοποιούνται τα εικαστικά έργα, η λογοτεχνία, ο κινηματογράφος και η μουσική στο πλαίσιο της μεθόδου.

European Perspectives on Transformation Theory

ISBN:
Σελίδες: 260
Ημερομηνία έκδοσης: 01/06/2011

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Το βιβλίο αυτό προσφέρει μία συνοπτική αλλά περιεκτική διερεύνηση της Θεωρίας Μετασχηματισμού από Ευρωπαίους θεωρητικούς του πεδίου. Μελετώντας τη Θεωρία Μετασχηματισμού του Mezirow ως μία ‘ζωντανή θεωρία’, οι επιμελητές και συντελεστές του τόμου διερωτώνται κατά πόσο υφίσταται μία μοναδική ευρωπαϊκή προσέγγισής που να αντανακλά τις ευρωπαϊκές παραδόσεις και τον ευρωπαϊκό τρόπο σκέψης. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της προσέγγισης αυτής και κατά πόσο βρίσκεται κοντά ή όχι σε όσα η αμερικάνική παράδοση έχει υιοθετήσει; Το βιβλίο αυτό σκιαγραφεί τον τρόπο με τον οποίο η θεωρία της μετασχηματίζουσας μάθησης αναπτύχθηκε από Ευρωπαίους ερευνητές και με ποιο τρόπο αυτή θεμελιώθηκε, άσκησε κριτική αλλά και εμπλούτισε τη Θεωρία Μετασχηματισμού του Mezirow. Συμπερασματικά, ο τόμος αυτός αναδεικνύει νέες θεωρητικές προσεγγίσεις για τη μελλοντική εξέλιξη της μετασχηματίζουσας μάθησης και ερευνά προσεγγίσεις που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν πρακτικά σε ένα ευρύ πεδίο.

Διευρύνοντας τη Θεωρία Μετασχηματισμού: Η συμβολή δέκα σημαντικών στοχαστών

ISBN: 978-96089531-8-5
Σελίδες: 260
Ημερομηνία έκδοσης: 2019

Λίγα λόγια για το βιβλίο

H Θεωρία Μετασχηματισμού του Jack Mezirow αποτελεί πεδίο αναφοράς για ευρύτατο φάσμα εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών ενηλίκων. Αποτέλεσε το έναυσμα για να αναπτυχθεί το πεδίο της μετασχηματίζουσας μάθησης- μία μορφή μάθησης που αποσκοπεί στην κριτική επαναξιολόγηση και αλλαγή των στερεοτυπικών αντιλήψεών μας με στόχο να αντιλαμβανόμαστε λειτουργικά την πραγματικότητα και να δρούμε σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες μας. Σο βιβλίο αντιπαραβάλλει την άποψη του Mezirow με εκείνη δέκα εκ των πλέον σημαντικών θεωρητικών της μάθησης και της εκπαίδευσης, οι οποίοι επηρέασαν το έργο του ή επηρεάστηκαν από αυτό και όλοι μοιράζονται την ιδέα της μάθησης που αποβλέπει στην αλλαγή προβληματικών αντιλήψεων και συμπεριφορών: Argyris, Dewey, Freire, Gould, Greene, Illeris, Jarvis, Kegan, Marsick και ΢ωκράτης. Σο βιβλίο προσφέρει οπτικές και πρακτικά παραδείγματα για το πώς η γεφύρωση και ο αλληλοεμπλουτισμός συναφών θεωρητικών αντιλήψεων για την εκπαίδευση μπορεί να συμβάλει στον αμοιβαίο εμπλουτισμό και στην ανάπτυξή τους.

Εκπαίδευση και Χειραφέτηση: Μετασχηματίζοντας στερεοτυπικές αντιλήψεις στο σχολείο και στην εκπαίδευση ενηλίκων

ISBN: 978-960-89531-6-1
Σελίδες: 204
Ημερομηνία έκδοσης: 2017

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Στο χώρο της σχολικής εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης ενηλίκων όλοι σχεδόν οι διδάσκοντες και οι θεωρητικοί συμφωνούν ότι θεμελιώδης στόχος είναι ο κριτικός στοχασμός και, μέσα από αυτόν, η χειραφέτηση των εκπαιδευόμενων. Ωστόσο, στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία είναι σπάνιες οι μελέτες που εξηγούν τι περιέχουν αυτές οι δύο έννοιες, πώς συνδέονται μεταξύ τους και πώς σχετίζονται με την εκπαιδευτική πράξη. Ο Αλέξης Κόκκος, με το παρόν βιβλίο, έχοντας επίγνωση του προβληματισμού που αναπτύσσεται διεθνώς γύρω από τη χειραφετητική εκπαίδευση και ειδικότερα γύρω από τη μετασχηματίζουσα μάθηση, παρουσιάζει μία συνεκτική θεωρητική βάση, καθώς και παραδείγματα εφαρμογής του τρόπου με τον οποίο μπορούμε να αντιλαμβανόμαστε κριτικά την πραγματικότητα και να γινόμαστε διαμορφωτές του εαυτού μας, αμφισβητώντας τις ποδηγετούσες, αλλοτριωτικές παραδοχές και αναδιαμορφώνοντας στερεοτυπικές αντιλήψεις που έχουν γίνει δυσλειτουργικές. Το βιβλίο πλοηγεί τους αναγνώστες στη θεωρία της μετασχηματίζουσας μάθησης και στα συστατικά στοιχεία της, όπως είναι ο κριτικός στοχασμός, ο στοχαστικός διάλογος, το αποπροσανατολιστικό δίλημμα, η κατανόηση του εξελικτικού τρόπου με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας και το κοινωνικό γίγνεσθαι. Σκιαγραφεί ποιες είναι οι τάσεις που διαμορφώνονται στο εσωτερικό αυτής της θεωρίας, ποιες από αυτές – και για ποιους λόγους – ενστερνίζεται η ελληνική κοινότητα των χειραφετητικών εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών ενηλίκων, αλλά και πώς η κοινότητά μας συμβάλλει στην ανάπτυξη του θεωρητικού προβληματισμού. Παρουσιάζει παραδείγματα και προτάσεις για εκπαιδευτικές δράσεις που βασίζονται στη βιωματική μάθηση και στον κριτικό στοχασμό. Ακόμα, πραγματεύεται τους λόγους για τους οποίους η επαφή με τα σπουδαία έργα τέχνης συμβάλλει στην ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας, και παρουσιάζει ένα παράδειγμα εφαρμογής της μεθόδου που διαμόρφωσε ο συγγραφέας και συνάντησε ευρεία αποδοχή στην Ελλάδα και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Οι αναγνώστες που αναζητούν να διευρύνουν τον θεωρητικό προβληματισμό τους, καθώς και τις ιδέες τους για την εφαρμογή της χειραφετητικής εκπαίδευσης, θα βρουν στο βιβλίο ευρύ φάσμα εναυσμάτων για στοχασμό και πράξη.

Εκπαίδευση μέσα από τις τέχνες

ISBN: 978-960-501-219-9
Σελίδες: 216
Ημερομηνία έκδοσης: 01/06/2011

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Ο συλλογικός τόμος Εκπαίδευση μέσα από τις Τέχνες παρουσιάζει μια σημαντική σύγχρονη τάση που αναπτύσσεται στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης ενηλίκων: την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης μέσα από τη συστηματική παρατήρηση έργων κάθε είδους τέχνης. Το βιβλίο αναφέρεται στη θεωρητική θεμελίωση αυτής της τάσης και επίσης περιέχει πολλά παραδείγματα εφαρμογής σε σχολεία και φορείς εκπαίδευσης ενηλίκων.

Στο βιβλίο περιέχεται το κείμενό μου με τίτλο "Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία". Στην πρώτη ενότητα, γίνεται επισκόπηση της βιβλιογραφίας που αναφέρεται στο ρόλο της αισθητικής εμπειρίας στην ανάπτυξη των συναισθημάτων, της φαντασίας και του κριτικού στοχασμού. Η δεύτερη ενότητα αφορά στις προσεγγίσεις των θεωρητικών της μετασχηματίζουσας μάθησης σχετικά με τη συμβολή της τέχνης στην ενδυνάμωση του κριτικού στοχασμού. Στην τρίτη ενότητα παρουσιάζεται η μέθοδος που έχω αναπτύξει: "Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία" μαζί με ένα παράδειγμα εφαρμογής. Τέλος, στην τέταρτη ενότητα συζητούνται ζητήματα που έχουν προκύψει από εφαρμογές της μεθόδου, οι οποίες έχουν πραγματοποιηθεί.

Εκπαίδευση ενηλίκων:
Διεθνείς προσεγγίσεις και ελληνικές διαδρομές

Επιμέλεια: Δημήτρης Βεργίδης, Αλέξης Κόκκος
ISBN: 978-960-455-768-4
Σελίδες: 424
Ημερομηνία έκδοσης:01/04/2010

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Η έκδοση περιλαμβάνει κείμενα αναφοράς που καλύπτουν όλο το φάσμα του πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων. Το κάθε κείμενο περιλαμβάνει ένα θεωρητικό μέρος και τα αντίστοιχα εμπειρικά δεδομένα από την Ελλάδα, ενώ γίνονται και αναφορές στις διεθνείς τάσεις.

Τα βασικά θέματα που εξετάζονται είναι η κατάσταση της εκπαίδευσης ενηλίκων στη χώρα μας, ο κριτικός στοχασμός στο πεδίο αυτό, οι εκπαιδευτικές μέθοδοι και οι εφαρμογές τους, η αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων, τα χαρακτηριστικά και οι σχέσεις εκπαιδευτών - εκπαιδευομένων, ενώ γίνεται λόγος και για την αξιολόγηση των προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων και τη διασφάλιση της ποιότητάς τους.

Στο βιβλίο περιέχεται το κείμενό μου με τίτλο "Κριτικός στοχασμός: ένα κρίσιμο ζήτημα". Στο πρώτο και στο δεύτερο μέρος του κειμένου παρουσιάζεται μια επισκόπηση των κυριότερων θεωρητικών προσεγγίσεων της έννοιας και της μαθησιακής λειτουργίας του κριτικού στοχασμού. Το τρίτο μέρος αφιερώνεται στις προσπάθειες που έγιναν στην Ελλάδα σχετικά με την ανάδειξη του κριτικού στοχασμού μέσα σε οργανισμούς εκπαίδευσης ενηλίκων.

Εκπαιδεύοντας τους εκπαιδευτές ενηλίκων:
Μελέτη Αξιολόγησης

Επιμέλεια: Δημήτρης Βεργίδης, Αλέξης Κόκκος
ISBN: 978-960-89531-2-3
Σελίδες: 176
Ημερομηνία έκδοσης:03/2008

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Το βιβλίο “Εκπαιδεύοντας τους Εκπαιδευτές Ενηλίκων”, αποτελεί μελέτη αξιολόγησης του πρώτου προγράμματος εκπαίδευσης εκπαιδευτών ενηλίκων, που έγινε σε εθνική κλίμακα στη χώρα (2006-9) και το παρακολούθησαν 10.000 εκπαιδευτές συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης. Η μελέτη προσεγγίζει, πρώτα, τις απόψεις των εκπαιδευτών σχετικά με το πρόγραμμα που ολοκλήρωσαν. Ύστερα διερευνάται ο βαθμός στον οποίο ανέπτυξαν τις γνώσεις, τις ικανότητες και τις στάσεις που χρειάζονται για την άσκηση του έργου τους. Τέλος, εξετάζεται η ευρύτερη επίδραση που είχε το πρόγραμμα στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων.

Εκπαίδευση Ενηλίκων: Ανιχνεύοντας το πεδίο

ISBN:978-960-375-850-1
Σελίδες: 176
Ημερομηνία έκδοσης:01/06/2005

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Στο βιβλίο αυτό προσεγγίζω βασικά ζητήματα του πεδίου. Στο πρώτο μέρος, αναλύονται αρχικά οι έννοιες της Εκπαίδευσης Ενηλίκων, της διά Βίου Μάθησης και της Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Στη συνέχεια, σχολιάζονται οι κυριότερες θεωρητικές προσεγγίσεις του φαινομένου της ενήλικης μάθησης και διατυπώνονται οι προϋποθέσεις για την αποτελεσματική εκπαίδευση των ενηλίκων. Το δεύτερο μέρος επικεντρώνεται στην ελληνική πραγματικότητα. Διε-ρευνάται η στάση των Ελλήνων απέναντι στις τυπικές και άτυπες μορφές εκπαίδευσης, παρουσιάζεται το εθνικό πρόγραμμα εκπαίδευσης εκπαιδευτών και αναλύονται οι λόγοι για τους οποίους η Εκπαίδευση Ενηλίκων αποτελεί διακριτό επαγγελματικό πεδίο.

Σχόλιο για το βιβλίο

"Το βιβλίο του Αλέξη Κόκκου αποτελεί μια υψηλής ποιότητας εισαγωγή στο χώρο της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Μας δίνει μια συνολική, συνθετική εικόνα του γνωστικού αυτού πεδίου – εικόνα που βασίζεται και στη συστηματική παροχή εμπειρικών στοιχείων και στη σοβαρή κριτική ανάλυση των σχετικών θεωριών. Αποτελεί πολύτιμο εργαλείο και σίγουρο οδηγό για όποιον ενδιαφέρεται για την Εκπαίδευση Ενηλίκων σε θεωρητικό ή και σε πρακτικό επίπεδο."


Νίκος Μουζέλης
Ομότιμος Καθηγητής Κοινωνιολογίας LSE

Οδηγός Μελέτης (2011)

για τη Θεματική Ενότητα ΕΚΕ52 Σύγχρονες Προσεγγίσεις της Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Πρόγραμμα "Εκπαίδευση Ενηλίκων" του ΕΑΠ)

Περιεχόμενα:

  • Εισαγωγή
  • Κατάλογος Κειμένων για Μελέτη
  • Κεφάλαιο 1: Οι εξελίξεις στο θεωρητικό πεδίο
  • Κεφάλαιο 2: Συνειδητοποίηση με στόχο την κοινωνική αλλαγή
  • Κεφάλαιο 3: Η Θεωρία και η Πρακτική της Μετασχηματίζουσας Μάθησης
  • Κεφάλαιο 4: Νέες προσεγγίσεις της Μετασχηματίζουσας Μάθησης
  • Κεφάλαιο 5: Η μάθηση στους εργασιακούς χώρους

Θεωρητικό Πλαίσιο και Προϋποθέσεις Μάθησης (2005)

Τόμος Α' της Θεματικής Ενότητας ΕΚΕ50 Μεθοδολογία Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Πρόγραμμα "Εκπαίδευση Ενηλίκων" του ΕΑΠ)

Περιεχόμενα:

  • Κεφάλαιο 1: Η Εκπαίδευση Ενηλίκων ως διακριτό θεσμικό και επιστημονικό πεδίο
  • Κεφάλαιο 2: Θεωρητικές Προσεγγίσεις
  • Κεφάλαιο 3: Χαρακτηριστικά των ενήλικων εκπαιδευομένων και προϋποθέσεις αποτελεσματικής μάθησης
  • Κεφάλαιο 4: Ένα παράδειγμα: Η Εναρκτήρια Συνάντηση

Εκπαιδευτικές Μέθοδοι (2005)

Τόμος Β' της Θεματικής Ενότητας ΕΚΕ 50 Μεθοδολογία Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Πρόγραμμα "Εκπαίδευση Ενηλίκων" του ΕΑΠ)

Περιεχόμενα:

  • Κεφάλαιο 1: Οι Εκπαιδευτικές Τεχνικές/li>
  • Κεφάλαιο 2: Η στρατηγική επιλογής και συνδυασμού εκπαιδευτικών τεχνικών

Θεωρητικές Προσεγγίσεις (2008)

Τόμος Α' της Θεματικής Ενότητας ΕΚΠ64 Εισαγωγή στην Εκπαίδευση Ενηλίκων (Πρόγραμμα "Σπουδές στην Εκπαίδευση" του ΕΑΠ)

Περιεχόμενα:

  • Εισαγωγή στην "Εκπαίδευση Ενηλίκων"
  • Κεφάλαιο 1: Το Πεδίο
  • Κεφάλαιο 2: Πώς Μαθαίνουν οι Ενήλικοι
  • Κεφάλαιο 3: Ο ρόλος του Εκπαιδευτή